
Od 21 września 2022 r. uległy zmianie niektóre przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Zmianie uległy definicje takie jak:
– chodniki i drogi dla pieszych – stają się drogami dla pieszych, czyli droga dla pieszych to droga lub jej część przeznaczona do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch oraz pełnienia innych funkcji , w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów.
– drogi dla rowerów i pieszych – czyli droga lub część drogi, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczona do ruchu pieszych, osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego.
– estakady i kładki dla pieszych – stają się wiaduktami lub mostami, czyli obiekt mostowy to budowla przeznaczona do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji nad przeszkodą terenową, w szczególności: most, wiadukt, estakada, kładka.
– jednopoziomowe skrzyżowania dróg publicznych – stają się skrzyżowaniami czyli skrzyżowanie dróg publicznych jednopoziomowe to przecięcie się lub połączenie dróg publicznych na jednym poziomie i wielopoziomowe czyli krzyżowanie się lub połączenie dróg publicznych na różnych poziomach zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy (węzeł drogowy) lub krzyżowanie się dróg na różnych poziomach, uniemożliwiające wybór kierunku jazdy (przejazd drogowy).
– przejazdy dla rowerzystów – staje się przejazdem dla rowerów czyli jest to powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
– wielopoziomowe skrzyżowania dróg publicznych w postaci:
a) węzłów drogowych stają się węzłami czyli skrzyżowaniem dróg publicznych
– jednopoziomowe – przecięcie się lub połączenie dróg publicznych na jednym poziomie
– wielopoziomowe – – krzyżowanie się lub połączenie dróg publicznych na różnych poziomach zapewniające pełną lub krzyżowanie się lub połączenie dróg publicznych na różnych poziomach zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy (węzeł drogowy) lub krzyżowanie się dróg na różnych poziomach, uniemożliwiające wybór kierunku jazdy (przejazd drogowy).
b) przejazdów drogowych – stają się wiaduktami.
W poniższej tabelce przedstawiamy szczegółowe zmiany jakie zaszły po wprowadzeniu zmiany przepisów:
Wcześniej | Obecnie |
Droga – wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. | Droga – to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. |
Droga twarda – droga z jezdnia o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej lub brukowcowej oraz z płyt betonowych lub kamienno-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20 m. inne drogi to drogi gruntowe | Droga o nawierzchni twardej – droga niebędąca drogą o nawierzchni gruntowej. |
Droga wewnętrzna – droga niezaliczona do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe. | Droga wewnętrzna – droga, droga rowerowa, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi. |
Autostrada – droga dwujezdniowa oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczona do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep. | Autostrada – oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczona tylko do ruchów pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep. |
Droga ekspresowa – droga dwu lub jednojezdniowa oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca. | Droga ekspresowa – oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca. |
Droga dla rowerów – droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. | Droga dla rowerów – droga lub część drogi niebędąca jezdnią, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczona do ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego oraz osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch i ruchu pieszych, w przypadkach przewidzianych w ustawie. |
Skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez Take przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną. | Skrzyżowanie – część drogi będąca połączeniem dróg albo jezdni jednej drogi w jednym poziomie, z wyjątkiem połączenia drogi o nawierzchni twardej z drogą o nawierzchni gruntowej lub z drogą wewnętrzną. |
Tunel – budowla na drodze oznaczona odpowiednimi znakami. | Tunel – budowla przeznaczona do przeprowadzenia drogi przez lub pod przeszkodą, oznaczona odpowiednimi znakami. |
Pobocze – część drogi przylegająca do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. | Pobocze – część drogi usytuowana przy jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. |
Chodnik – część drogi przeznaczona do ruchu pieszych. | Chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. |
Przejście dla pieszych – powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami. | Przejście dla pieszych – powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami. |
———————————————————— | Przejście sugerowane – to nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych. |
Przejazd dla rowerzystów – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. | Przejazd dla rowerów – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. |
Pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejść dla pieszych, na których ma pierwszeństwo przed kierującymi pojazdami. Pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem (poza tramwajem) również wchodząc na przejście. | Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych, na których ma pierwszeństwo przed kierującymi pojazdami. Pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem (poza tramwajem) również wchodząc na przejście. |
Pieszy może przechodzić przez jezdnię również poza przejściami dla pieszych, jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m. Pieszy może też przechodzić na skrzyżowaniu, na których nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych, nawet wtedy, gdy skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych. | Pieszy może przechodzić przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Pieszy może też przechodzić na skrzyżowaniu, na którym nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych, nawet wtedy, gdy skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych. Na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych. Jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów, pieszy jest obowiązany korzystać z niego. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone na przejściu dla pieszych albo przejściu sugerowanym. |
Pieszemu nie wolno: wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd – niezależnie, czy ma to miejsce na przejściu dla pieszych, czy poza tym przejściem: korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych. Nie może wychodzić zza pojazdu lub inne przeszkody ograniczającej widoczność drogi. Nie powinien przechodzić przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności , zwalniać kroku, zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby lub przebiegać przez jezdnię. | Pieszemu nie wolno: wchodzić na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd – niezależnie, czy ma to miejsce na przejściu dla pieszych, czy poza tym przejściem; korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych. Nie może wychodzić zza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi. Pieszy nie powinien przechodzić przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności, zwalniać kroku, zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby lub przebiegać przez jezdnię. Przechodzić przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują. |
Pieszy przechodząc przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, nie może doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przejścia przez jezdnię wybierać drogę najkrótszą (prostopadłą do osi jezdni). | Pieszy przechodząc przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, nie może doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przejścia przez jezdnię wybierać drogę najkrótszą (prostopadłą do osi jezdni). |